söndag 24 oktober 2010

Dröm-ateljén...fortsättning

Eftersom min ateljé redan finns så finns ju alltid idéer hur jag ska kunna använda den. Jag vill ju gärna ha en ateljé som finns på avdelningen. Dessutom så finns ju en "riktig" ateljé på övervåningen som skulle kunna användas på annat vis än vad den gör nu. Min avdelningsateljé känner jag skulle vara anpassad att ha för mindre barn i de lokaler de känner och att man sedan längre in i projektet kan använda den stora ateljén som ligger på övervåningen. Den har härligt stora takfönster och låter ljuset komma in på ett fint sätt och som kan ge andra dimensioner i skapandet. Den stora ateljen ska kunna vara den med mer varierat material och kanske inte bara vara inriktat på skapande med material utan även kunna innehålla utmanande material inom matematik, sortering och begrepp. Ljusbordet skulle kunna vara en del av ateljén och användas i ex målning också.
Vad går då gränsen för "kladd" har ju diskuterats på utbildningen.....
Själv anser jag att inget är för heligt för att användas kreativt men att ändå inom ateljéns väggar finns saker man inte kan "måla på." Att ta upp en cykel och måla är dock inte nåt som jag har något emot.
Enligt Malaguzzi (genom Tarja) så ska barnet genom atelieristan skapa en rik inre bildvärld och det är något jag kan se som min uppgift och där jag stöder och "pushar på" barnet lagom för att nå. Genom att ha tillgång till olika material och lära sig olika "alfabet" så får barnet en rikare inre bildvärld. Just nu känner jag att jag är på den nivån av att lära mig om konstpedagogik att jag kanske är lite bunden till ateljéns värld men att kontexten inte nödvändigtvis behöver vara en ateljé utan i andra miljöer som kan understödja barns lärande. Inom Reggio är relationsskapande en stor del och där är även atelieristans roll att understödja även dessa relationer som skapas eller underhålls inom ateljéns projekt och väggar.
För min egen del vad gäller att arbeta med ett projekt så är relationerna kärnan och det andra är det runtomkring som vi jobbar med för att nå "relations-karma."
Jag har på min förskola börjat med ett projekt tillsammans med en kollega på grann-avdelningen där vi blandar våra barn. Huvudkärnan för projektet är gemenskap och gemensamt.
Eftersom vi har små barn är det inte alltid lätt att upptäcka vad som fångar deras intresse men vi har startat upp genom att jobba med färger. Upptäcka vilka färger som finns runt oss, på oss, möjligtvis se nyanser.
Barnen har fått prova på blanda färger själv som kan dem olika nyanser. Vi har börjat med färgen röd och jobbar just nu med denna. Projektet känns inte som att det kommer vara kort tid utan vi ger det tid. Just den färg vi jobbar med har barnen även fått göra "snurr-målning" av och kunna se att det är samma färger vi har men resultatet är olika liksom mönster.
Just nu är vi inne i en tanke-process som kommer att utvecklas ännu mer ju mer vi fortsätter.....Jag kommer även visa några bilder här i nästa inlägg....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar