onsdag 6 oktober 2010

Drömateljén....

Hur ska man beskriva sin drömateljé? Det finns två sidor av den beskrivningen. Dröm ateljén som finns i lokaler som man aldrig kommer att ha möjlighet skapa den i eller dröm ateljén som planeras i de lokaler man har tillgång till. Jag har valt det senare för att det är mer realistiskt och att det är i den miljön jag  vill skapa ateljén. Min ateljé är belägen på avdelningen som jag jobbar i. Den kan ändå vara full av kreativa material och ljus. Den är skapad för de mindre barnen och deras nivå. Eftersom jag jobbar med 1-3 år så vill jag ha en miljö som är ämnad för dem. Min ateljé är även fylld av inspiration och mycket av barnens alster ska synas. Eftersom de mindre barnen precis har erövrat den miljön de befinner sig i så stannar jag i den och skapar ateljén i den miljö som barnen redan har erövrat och känner.
Barnen ska ha möjlighet att själva välja material men eftersom det handlar om ändå en begränsad meny som man kan kan byta ut emellanåt. Under en period kan det finnas färgflaskor, lera och kritor för att nästa period bytas ut vilka val som finns. För de mindre barnen vill jag ha en önske-hylla där de kan välja det som just nu finns på "menyn."
Jag vill låta barnen prova på många sätt att skapa även om det är med färger som målas på olika material.
På grund av att jag ska lägga pojken min så får jag ta paus här...fortsättning i bloggen följer.....;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar