måndag 14 mars 2011

Grupparbetsdiskussioner - baslag - Vi använde Patricia Piccinini's bilder





Patricias bilder är intressanta ur den aspekten att de är moderna, kluvna och väldigt naturtrogna. Vår
basgrupp valde två bilder av Patricia att diskutera. Bilden bredvid föreställer ...ja vad....den är naturtrogen och barnen skulle ta den för verklig. Den ger lite laboratoriekänsla. Den ser oskyldig och vän ut men man vet ju egentligen inte mer vad som döljer sig under filten. Känslor som den utstrålar är rädsla och försvarslöshet men även bräcklighet och äckel.  Problemet med bilden är att den är så naturtrogen och att det krävs bearbetning och diskussion med barnen om den med barns som har verbal förmåga vid användning i förskolan eller skolan. Även om attributen ser ut att vara babyaktiga så finns detaljer som skiljer sig mycket från en babies. Tänder som inte en mänsklig baby har. Ansiktet ser gammalt ut. En åldring fångad i en liten kropp?? Som vuxen kanske man berörs mindre eftersom man vet att de är gjorda av latex. I vår gruppdiskussion kom även fram att man skulle vilja se hela verket som det är gjort. Hur ser det ut från sidan? Detaljer man missar? I en didaktisk kontext skulle mer detaljer kanske ge en vidare diskussion.





Den andra bilden vi diskuterade föreställde vad som såg ut tre stycken små barn. Vi tyckte att bilden kändes trygg och var en enklare bild att visa även mindre barn. Bildens situation var ombonad och varm, de ser ut att ligga skönt på något mjukt även om de är helt nakna. Det som kunde diskuteras med barnen var babiesarnas utseende som skiljde sig från vad vi är vana vid. Öronens storlek, hår på ryggen och fötternas skepnad var "annorlundigheter." En i gruppen uttryckte likheten med Monchichis. Uttryck kom fram hur man med bilder som dessa kunde ge uttryck för en saga eftersom bilderna ändå uttrycker "drömska" uttryck eller om man säger som så att de visar något som kanske inte finns. Detta är lättare med större barn än de yngre. Små barn skulle lätt ta en sådan här bild för verklighet. Om man kom in på förskolan och hittade dessa tre liggandes på golvet uttryckte en av gruppdeltagarna; vad skulle barnen göra då?? Skulle de lägga en filt på dem så de inte frös?? Bära iväg dem till ett tryggare ställe och ta hand om dem?? Även här är ett didaktiskt problem att man inte ser hela verket och de är ju gjorda i tre dimensionellt utförande. Kan man hitta bilder kanske som visar samma verk ur olika vinklar och diskutera olikheterna i vad man ser?? Den här bilden är något som jag skulle kunna tänka mig visa för de mindre barnen (2,5-3 år) som har en verbal förmåga för att få fram deras tankar om det som visas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar