Efter våra diskussioner om konstens roll i samhället och olika synsätt på konst så dröjer mina funderingar kring konstens roll i "förskolans samhälle." Jag tror att konsten kan vara synlig och leda till diskussioner med barnen men att det är pedgogerna som måste ta intitativet. Här är det vi som kan finna konst som kan inspirera barnen och se finurligheter i bilder och målningar. Vi har satt upp konst på avdelningen i ateljén som ska inspirera barns fantasi. På småbarnsavdelning så funderar jag på att sätta upp variationer av konst som är likartad. Om man letar bilder på Mona Lisa exempelvis så kan man hitta bilder av Mona Lisa som finns i oändliga variationer; en bild där det finns bilder i bilden, bilder inspirerade av Picasso m.fl. Detta olika sätt att avbilda en bild tycker jag kan vara ett sätt att få fram för mindre barn att bilder kan ses på olika sätt och uttryckas på olika sätt. Konst är också vårt sätt som pedagoger att göra en dokumentation som inspirerar andra barn till ex byggen, där de ser andra barn göra olika arbeten. Estetiken i vår dokumentation kan väcka barnens intresse.
Vad räknas då som konst?? Själv tycker jag att mycket i vår omgivning kan vara konst; bilder, foton, statyer, en vacker sirlig grind, vattenfärgsmålningar, reklambild, ett mönster i asfalten.......vad går gränsen? Finns det någon gräns egentligen utan är det inte upp till varje person att se konst i samhällets avbildningar??
Om vi vänder på det?? Om inte konsten fanns i samhället överhuvudtaget, tänk var mycket vi skulle missa och sakna. Ingen bildkonst, dans, musik, teater, smide, glaskonst...när man tänker på det viset så är konsten närvarande ständigt i samhället.
|
Mona Lisa i urpsrungligt skick.... |
|
Picasso-inspirerad... |
|
Lego version.....
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar